Gjør det for deg selv

Å spise sunnere, samtidig som du minsker risikoen for kreft er vel noe alle har lyst til? I våres lille familie på tre, har vi ikke kjøpt «vanlig» kjøttdeig på flere år. Jeg har blitt mer oppmerksom på dette etter at pappa ble syk, naturlig nok. Vi prøver så godt vi kan å bruke mest rent kjøtt av kylling, kalkun, svin, samt mye fisk, men til for ekspemel taco fredagen som vi har fast, bruker vi alltid kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig framfor kjøttdeig eller karbonadedeig. Alltid! Kjøttdeig er noe som de aller fleste er glade i, og kan brukes til mye. Å kutte ut kjøttdeigen helt, har jeg full forståelse for at kan bli vanskelig å gjøre over natten. Derfor vil jeg gjerne tipse om kyllingkjøttdeig uten salt. Kyllingkjøttdeig er absolutt det sunneste i mine øyner, og nå er jeg ikke helt sikker, men jeg mener den er hakket billigere en vanlig kjøttdeig også. Den er i alle fall billigere en karbonadedeig! Vinn vinn.

Og sist, men ikke minst, store mengder av rødt kjøtt eller bearbeidet kjøtt GIR nemlig økt risiko for tarmkreft! Visste dere at det anbefalte inntaket på rødt kjøtt er 500 gr i uka? Viss du tenker deg nøye om, hvor mye rødt kjøtt spiser du ca. i uka? 500 gr er veldig lett å overstige om man er glad i kjøtt, det vet jeg selv, for det gjorde vi så lett som bare det, før! Under rødt kjøtt, så regnes storfe, lam og svin. Men skal du velge av de tre, mener jeg at svin igjen er den beste varianten. En mellomting, men fortsatt ikke bedre en kylling. Forstår dere? Bearbeidet kjøtt er kjøtt som er saltet, røykt, eller tilsatt nitritt, for eksempel bacon, pølse, spekeskinke, salami, eller kjøttdeig som er tilsatt salt. 

Kiwi har kuttet alt tilsatt salt fra kjøttdeig produktene sine vet jeg, så kyllingkjøttdeig uten tilsatt salt er helt klart det beste alternative, om du skal ha kjøttdeig! Alt handler om begrensninger, og jeg spiser gjerne en fantastisk biffmiddag med svigers eller en pølse på shell en sjelden gang. Dette gjør jeg med god samvittighet da jeg vet at jeg er flink i hverdagen ellers. Jeg er ikke hysterisk på alt det her, men det er absolutt verdt å tenke over! Det finnes mange flere måter å forebygge kreft på, jeg valgte å snakke om kjøtt da mitt tips var kyllingkjøttdeig uten salt fremfor kjøttdeig av rødt kjøtt, men om du er nysgjerrig kan du lese mer HER. Og dere? Frukt, bær og grønnsaker beskytter mot kreft. Spis!

Jeg har et mål om å en dag klare å bli Pescetarianer. Dette vil si at jeg kutter ut kjøtt men fortsatt spiser fisk, og alt som stammer fra dyr (meieriprodukter og egg). Å ta det gradevis er nok veien for meg. Kanskje et par dager i uken uten kjøtt, for så å øke på. Det er i vert fall mitt mål, men per dags dato er fokuset mitt mer på et sunt kosthold. Et helsefremmende kosthold.


Dette innlegget skrev jeg 6 januar, men det ble aldri postet, da jeg aldri hadde tid til å fullføre det slik jeg ville. Som de fleste vet leser jeg Caroline sin blogg, og i går skrev hun et innlegg om at deres familie skulle kutte ned på inntaket av kjøtt ganske kraftig. Grunnlaget for at de skal gjøre det, er ikke samme som jeg har, men for miljøet sin del. Jeg vet jo at den enorme kjøttproduksjonen som finnes i dag ikke er bra for miljøet, men utover det har jeg ikke satt meg så veldig mye mer inn i det. Etter å ha lest innlegget Caroline skrev, fikk jeg en hel hau av ny informasjon, og enda en god grunn til å trappe ned/kutte ut rødt kjøtt, og senere kanskje kjøtt generelt. Men som sagt, jeg er ikke helt der enda. Det må jeg bare akseptere.

Jeg anbefaler alle å lese innlegget til Caroline, det kan du finne HER. Er du som meg, og ikke helt klarer å sette deg inn skadene på miljøet som kommer av kjøttproduksjonen, og har for lite kunnskap til å forstå konsekvensene? Da anbefaler jeg deg å starte i det små, som meg. Start med å begrense inntaket av rødt kjøtt bare for din egen del. For meg skulle det ikke mer til en å lese «store mengder av rødt kjøtt eller bearbeidet kjøtt GIR nemlig økt risiko for tarmkreft! «. Jeg har sett kreft, jeg har sett hva kreft kan gjøre med et menneske, og det på et menneske jeg elsket mer en meg selv. Om jeg da kan gjøre en forandring i min hverdag, for å minske risikoen for at noe slikt kan skje med meg, så gjør jeg det som kreves uten å blunke. Dette er min hovedgrunn til å kutte ut rødt kjøtt, men i det siste har det bare dukket opp flere og flere positive sider med å kutte ut rødt kjøtt/kjøtt.

Jeg har en veninne som er blitt vegetarianer, og hennes grunn var fordi hun hadde sett alt for mye om hvordan selve produksjonen fungerer. Det gikk mer på dyrevern. Så der har vi enda en god grunn! Styleconnection forteller også at veninnen Belinda har lest om flere som har kuttet ut dyreprotein og blitt friske av muskelsykdommen MS! Innlegget kan dere lese HER.
Så konklusjonen min er at viss ikke skaden på miljøet kan skremmer deg nok til at du vil kutte ned på kjøtt, så prøv heller å les litt mer om hvordan et kosthold uten kjøtt kan minske risikoen din for kreft og annen sykdom! Bli litt skremt! Vær litt redd for deg selv! Det er ofte det som funker! Det gjorde det i vert fall for meg!

Bilde 18.01.2016, 12.57.04

 

Legg igjen en kommentar

