Det gleder hjertet mitt!

I går ble det glemt å hente post, så den tok jeg med meg på veien inn etter å ha luftet Leo nå i sta. Forsiden på fjordenes tidende fra i går gledet hjertet mitt! Endelig! Endelig har de somlet seg til å få bestemt hva som skulle skje med ungdomsskolen, det blir ny, og i Måløy! Jeg har  selv gått på den skolen, og begynte der for 10 (!!!) år siden. Til og med den gang da, burde  det vært oppe for diskusjon om en ny eller rehabillitering! Jeg glemmer aldri den overgangen fra u.skolen til videregående. Litt ut i 1. året mitt på VGS flyttet vi bort i nyebygget på Nordfjordeid vgs. Jeg husker jeg fikk helt sjokk. Ventilasjonen var så bra, alt var så nytt, ting FUNGERTE, ALLE vinduer gikk an å lukke opp, og så videre! For en forandring, og det  hjalp masse på konsentrasjonen! Sånn burde alle skolen være! Nå har jeg ikke satt meg helt inn i hvordan en eventuell rehabillitering ville blitt, men slik jeg ser det, så trengte skolen som sagt sterk oppgradering for 10 år siden i vert fall(!!), så per dags  dato ser jeg ikke hvordan en eventuell rehabillitering ville blitt bra nok. Riv ned hele greia, å bygg HELT nytt. Det trengs! Det er ingenting å spare på!

Jeg leste også at det nå er flertall for nytt gymbygg, selv om dette opprinnelig ikke var en del av prosjektet. TAKK GUD! Jeg kan ikke skjønne hvordan de kunne planlegge en ny skole uten å inkludere gymbygget, men nå har de altså tatt til fornuft. Jeg husker at det var et mareritt å dusje i de ekle dusjene. Ventilasjonen fungerte ikke som den skulle, og det ble så fort fullt av damp der inne, og vi så jo nesten ingenting om mange dusjet samtidig. Pluss at den lukta som satt i veggene der, en slags mugglukt, den gikk aldri vekk! Æsj! Jeg er sikker på at når det skal rives, så vil det ikke SE UT i måneskinn bak disse veggene!! Jeg blir ikke sjokkert om tilstandene nå er helseskadelige heller for å si det sånn..

Det har jo også vært oppe til diskusjon HVOR skolen burde stå, enten på Tennebø eller i Måløy. Personlig mener jeg skolen bør stå i Måløy. Det er der den alltid har stått, og med årene har mye flyttet seg over broa. Det vil jo snart bli trist å komme til Måløy om alt skal forsvinne derfra! Måløy brygge som en gang var et senter med masse butikker, både oppe og nede, er nå om jeg ikke husker helt feil, bare kontorer i andre etasje, og butikker nede. Som sagt, mer og mer flytter seg over til andre siden av broen, så jeg skjønner veldig godt at Måløyværingene har lyst å beholde ungdomsskolen på sin side, selvfølgelig. Jeg er ikke Måløyværing, men jeg mener uansett at skolen bør stå der. Hvorfor skal den absolutt til polljen når det fungerer mer en godt nok å ha den ståendes der den alltid har stått? Hadde det vært omvendt hadde det vært like mye uenighet. Jeg vet heller ikke om det hadde vært så lurt å ha ungdomsskolen og videregående så nært hverandre. Det hadde bare blitt, rart.  Menmen. Nå er det bestemt, den blir i Måløy, det blir NYTT, og gymbygget inkluderes! Lykke!
Bilde 27.11.15, 09.45.03

Legg igjen en kommentar

