Hvordan har du det

De dagene jeg ikke har noen ting å blogge om, hvor det egentlig ikke skjer så fryktelig mye på Nordstranda 6D, ender det alltid med at jeg ikke gidder å blogge. Jeg gidder ikke å finne inspo. I dag hadde jeg bestemt meg for å gjøre nettopp det. Jeg søkte litt rundt for tips, og kom faktisk over noe så enkelt som «hvordan har du det». Ja. Hvordan har jeg det?

Per dags dato, så har jeg det utrolig bra! Jeg er veldig flink til å minne meg selv på hvor heldig jeg egentlig er, for det trenger jeg virkelig å gjøre til tider. Jeg sitter i skrivende stund å skriver et blogginnlegg, på macen min. Vedsiden av meg ligger telefonen min, som ikke er annet en en iphone, og faktisk på enden av bordet her, så ligger ipaden vår. Jeg sitter i vårt splitter nye rekkehus, jeg har verdens fineste Leana i barnehagen 500 meter fra huset vårt, og ikke minst, hun er frisk! Hun har det bra! Verdens beste mann, som heldigvis er min, er på jobb og tjener gode penger. Tv’en står på i bakgrunnen her, med hundrevis av kanaler å velge mellom, og internettet er upåklagelig. Om jeg kjenner etter, så kjenner jeg sulten komme sigende. Men dette er heller ingen problem, for jeg kan bare røyse meg fra stolen, bevege meg bort til vårt fine HTH kjøkken, åpne det integrerte kjøleskapet, og ta meg akkuat det jeg vil ha, som i dag ble frisk, kald og god melon!

Bilde 26.08.15, 12.45

Sånn kan jeg jo holde på i det uendelige, men det skal jeg ikke gjøre. Materialistisk lykke er en ting, men jeg er også så heldig og nesten ha alle de tingen som virkelig betyr noe. Jeg har som nevnt verdens beste mann, som faktisk i år, har vært min i 8 år! Dette forholdet vårt har klart seg igjennom så utrolig mye, og når jeg hører andre som gir opp forholdene sine etter den minste krangel, uenigheter, eller feil, for så å klage over at de ikke har et kjærlighetsliv, da spyr jeg nesten. Vårt forhold fikk som dere alle vet, gjennomgå skikkelig i 2011. Jeg var så utrolig dum, og gjorde den største feilen i mitt liv, men vi klarte det. Nå tror dere sikkert at jeg skal skrive at jeg angrer sånn på det som skjedde og så videre, men det skal jeg faktisk ikke gjøre. For vet dere hva? Uansett hvor rart det høres ut, så vil jeg si at jeg ikke angrer. Jeg sier at det er den største FEILEN jeg har gjort, ja,  men jeg angrer ikke. Helt ærlig, så er jeg glad for at det endte som det gjorde, for hadde det ikke skjedd, så hadde jeg ALDRI sittet hvor jeg er i dag, og med hva jeg har i dag. Noen prøver narkotika og blir avhengige, andre kommer seg ut av det. Noen kræsjer i bil etter å ha hatt lappen i en uke, noen blir alvorlig skadet for livet av det, andre dør. Noen tester lovens grenser til det sier stopp, får seg en oppvekker, og kommer seg på rett kjør, andre gjør det ikke, lærer aldri, og er inn og ut av fengsel, resten av livet.  Og noen går igjennom livet uten å gjøre noe som helst i fra seg. Sånn er det bare. Jeg er faktisk så glad for at jeg kan sitte her å ha det så bra den dag i dag, men samtidig vite hvordan det er å være på den andre siden av loven. Den viten ville jeg ikke vært for uten!

2011-09-02

 

Selv om jeg har det så utrolig bra, for det har jeg virkelig, så har jeg selvfølgelig dager hvor ting ikke er like bra. Jeg nevnte ovenfor at jeg også var så heldig og ha nesten alle tingene som virkelig betyr noe i livet mitt. Nesten. Jeg har gode venner, lille Leo,  jeg har kjærligheten, Leana, og verdens beste familie. For uten om at det mangler en veldig viktig person i familien min. Pappa gikk bort i 2014 etter å ha fått diagnosert kreft. Det har mildt sagt vært helt jævlig, men når man mister noen igjennom kreft, så er det en ting som er «positivt» i en forferdelig situasjon. Og det er tid. Når man får vite at man har kreft, så får man også en pekepinne, i vert fall i vårt tilfelle, på hvor lenge man har igjen. Og tid er alt. ALT. Vi fikk faktisk godt over et år «ekstra» med pappa, etter at han fikk diagnosen. Et år på å være sammen, et år på å oppleve ting sammen, et år på å reise sammen, et år på å snakke sammen, et år på å være lei seg sammen, men ikke minst, et år på å forberede seg sammen.

Jeg merker at mangen nesten forventer at du skal være knust, ha det helt jævlig, gråte mye, snakke om det, eller skrive om det hele tiden. NEI, folkens. Folk må faktisk lære seg at vi takler slike situasjoner HELT individuelt. Vi er veldig flinke til å vise forståelse for at noen ikke takler det så bra, men vi må også være flinke til å vise forståelse når noen faktisk takler det  greit og fokuserer på fremtiden. På det man har. Hvordan noen går bort, har også mye å si på hvordan man vil ha det i ettertid! For min del, mener jeg at det hadde vært SÅ mye værre om vi hadde fått en telefon en dag, helt random, om at pappa hadde vært utsatt for en ulykke og ikke overlevd. Vi var så «heldige» og fikk god tid med pappa før han gikk bort. Det er jeg så veldig glad for. Nå er det gått rundt 9 mnd, nesten et år siden han gikk bort, og jeg må få lov til å si at det har gått bra. Selvfølgelig har jeg dager som ikke er like bra, men ingen dager som BARE er dårlige. Disse dagene som ikke er like bra, er det veldig få av. Når jeg går forbi bilde som står i trappa, av han, meg, og andrea, så kan jeg kjenne at jeg savner han så veldig, men jeg kjenner også at jeg er veldig glad for at vi i det hele tatt fikk sjansen til å ta disse bildene. Å vri negativitet over til positivitet er noe jeg er opptatt av. Det funker for meg. For oss. Være takknemlig for tiden og årene du faktisk fikk,  i steden for å være bitter og miste deg selv helt.

Som en konklusjon, så kan jeg si at jeg har det veldig bra. Det må jeg faktisk få lov til, og det må være greit. Jeg fokusere på fremtiden, og på at Leana skal få den beste oppveksten hun kan få. Er det en ting jeg vet helt sikkert, så er det akkurat dette pappa ville ønsket for meg. Jeg vil aldri glemme fortiden, og den vil jeg alltid bli minnet på hver dag, men det skal den bare få lov til å gjøre. Det gjør meg ingenting.

IMG_7203

 

7 thoughts on “Hvordan har du det

  1. Woow, fint og sterkt innlegg Marcela, bra skrevet💕 Er så glad for at eg fikk bli kjent med deg, du er sånn ei hærlig jente 😙

Legg igjen en kommentar

