Hval reddingen

Satt å så igjennom bildene i sta, og kom over bildene fra hval-reddingen meg og Jostein hadde for oss da vi var i konfirmasjon på bulandet i mai! Det var 17.mai helgen, så vi hadde en langhelg der nede. Fantastisk! Hele greia var egentlig helt overaskende tilfeldig! Haha, må nesten bare le litt. For dere som ikke vet hva/hvor bulandet er, så ser dere litt på bilde under her. MASSE små øyer! bulandetfrasorvestSandøya, hvor Jostein sin famile er ifra, er jeg ikke helt sikker på HVOR er, eller om det vises på bilde over i det hele tatt, haha. Er så dårlig på sånn kartgreier. MEhe. Uansett da. Dere skjønner greia med MASSE øyer? Som dere ser så går der veier til de største øyene, mens de mindre, inkludert sandøya, er der ikke vei. Så vi kjører båt ut til øya når vi skal dit.  Som sagt kom vi dit den 17.mai helgen, og jeg og Jostein hadde bestemt oss for å ta en aldri så liten båttur. Planen var å fiske, men vi ga opp ganske kjapt. Null fisk!

Vi er begge 2 veldig like på det med at vi elsker å dra på sånne «oppdagelsesferder», og denne gangen ble det ikke noe untak heller. Vi kjørte rundt, og fant oss til slutt en øy som vi ville gå til land ved for å utforske, å gikk rundt om for å se om vi fant ting og tang i fjæra osv. Etter «Dagmar» så er det kommet en del rot og boss rundt om der, så vi har funnet veldig mye rart! Etter å ha gått litt rundt der, bestemte vi oss egentlig for å dra tilbake, men selvfølgelig på tilbakeveien, så fant vi ei lita fjære ned en bratt skråning, som vi absolutt måtte ned for å se igjennom først. Der var ganske bratt som sagt, så jeg sto på toppen å ventet mens jostein gikk ned for å se. PLUSTELIG så hører jeg han skriker, og ble skikkelig redd!! Hahahhaa. Hører det for meg enda! Herlighet! Hørtes ut som ei lita jente! Sorry Jostein:’D. Når han hadde tatt seg sammen litt, så ropte han til meg at han hadde funnet en HVAL!

Jeg ble jo helt hysterisk, hahaha. Kjappet meg ned, og der står Jostein ca. 5-7 meter ifra Hvalen. Jeg kommer, og er påvei bort til hvalen. Jostein: «NEI! IKKJE!! DEN KAN VÆRE FARLIG!!» HAHahaha. På meg, så gikk den beskjeden RETT INN, og RETT UT. Jeg gikk bort, og skjønte fort at den levde. Den lå å pustet skikkelig tungt stakkars. Den var helt oppskrapt rundt «ansiktet», og omtrent null krefter. Helt utslitt. Det første som slo meg var: Den hvalen der skal ut igjen i vannet i DAG!. Ikke noe men! Og sånn ble det!

Etter litt overtalelse så fikk jeg til slutt med meg Jostein for å prøve å hjelpe den! Vi fant en bøtte, og kastet vann over den, og det bare dampet av den siden den var så varm! Vi prøvde vel alt som var mulig, tok tau rundt halen, å prøvde å dra den oss imellom, og vi fikk den til å ligge litt bedre og mer under vann, men vi hadde ikke sjans til dra den ut igjen, selvfølgelig! Jeg ville prøve med båten, å dra den med båten, men DET fikk jeg ikke lov til! Jostein: «Det går ikkje. den e alt for stor. den vege fleire tonn, vi ødelegge båten. Det e alt for farlig!»

Og hva tror dere skjedde til slutt? Joda! Vi dro tilbake og hentet pappan til Jostein, og han hadde den samme idéen som meg, og slik ble det! Vi fikk tau rundt halen, og til slutt dratt den ut med båten!  Å Jeg ble så glad! Først så det ut som den ikke ville klare seg, for i det den kom ut på dypt vann, så datt den til bunns å ble liggende.
20130612-185710

Men etter et par minutters hvile, så kom den opp til overflaten og pustet! Dere aner ikke den lykken jeg følte da! Hahahaha. Herregud. Det her høres jo helt sykt ut. Men jeg mener det! Jeg elsker dyr! Og å få lov og være med å redde en hval er jammen ikke hver dag! Angrer veldig på at vi ikke filmet da vi dro den ut, eller i det minste tok bilde, men vi var så fullt opptatt alle sammen, så det ble rett og slett bare glemt! Det eneste jeg fikk tatt var det bilde til høyre nedenfor! Da var den kommet ut, og svømte rundt der. Åå :-) Jajaa. Det var DEN historien! Men det som var så tilfeldig med hele greia, var at av ALLE de 365 (?) øyene rundt om der, så skulle vi velge AKKURAT den hvor den hvalen lå på. Og tro det eller ei, men den øya heter faktisk «Kvaløyna»! Omg!

20130612-1857101Off. Jeg ligger som et slakt på sengen enda. Var oppe ti over syv for å kjøre Jostein på jobb siden golfen er på verksted. Vi låner mamma sin volvo. Den har btw automatgir! LOVEIT! I’m in lovee. I går fikk jeg et gavekort på 400 ,- på topshop fra svigers! En aldri så sen bursdagspresang! Så NÅÅ er planen å komme seg opp, ordne meg, for så å ta turen til Måløy for å se om jeg finner meg noe der jeg vil ha! Ellers har jeg ingen planer for dagen. Skal hente mamma på jobb kl. 3, også er neste på lista Paradise Hotel finalen i kveld, haha. For et liiiiv:D 
Bilde

IMG_0109Nei snakkes, nå MÅ jeg opp. Herregud, klokken er 1!

Legg igjen en kommentar

