Gratinert spansk gryte

Da har vi spist oss gode og mette begge to, etter en super rett! Gud så godt det der var! Falt virkelig i smak for begge! Og aubergine? Jeg elsker det! god erstatning for potet og pasta, som f.eks i lasagne. Denne gryten her har jeg aldri smakt eller laget før, men den skal absolutt inn under mine favoritter!

Slik har jeg gått fram:

  • (Forvarm ovnen på 225 grader før du begynner å lage mat!) Er så irriterende å ha laget ALT klart, også finner du ut at har glemt og sette på ovnen, og må veente på den!
  • Skjer opp auberginer i tynne skiver på 1/2 – 1 cm, legg dem på tørkepapir, og salt dem godt. La de ligge en stund, til du begynner å se vann oppå. Tørk så av vannet som kommer ut.
  • Mens auberginen trekker ut vann, skjærer du opp kylling i terninger. Jeg brukte 2 kyllingfiléer på denne. Og det var grei mengde. Man kan også bruke svin, men jeg valgte kylling. Stek kyllingen på stekepanne, og legg dem til side.
  • Bland så spansk gryte fra toro, 1,5 dl créme fraiche, og 4 dl vann i en kasserolle. kok det opp, og tilsett de ferdigstekte kyllingbitene på slutten. Jeg hadde også en liten dæsjh med matfløte, og litt oregano oppi. Hadde også tenkt å tilsette sopp og paprika, men glemte det heelt!
  • La gryten bare stå på svak varme, mens du steker auberginene på en stekepanne til de er gylne. Et par minutter på hver side. Stek de helst i meierismør, for da smaker de best etter min mening!
  • Når du er ferdig med det, så tømmer du gryten over i en ildfast form, og legger auberginene over som «lokk», og topper det med raspet ost. Sett så dette inni ovnen til osten er gyllen. Alt er jo gjennomstekt og ferdig fra før, så trenger ikke stå så lenge.
  • Serveres med ris, og en frisk salat! NAM!

 

 

 

 

 

Det bilde nest nederst er i feil rekkefølge, men oorker ikke endre det. Dere skjønner uansett! Og ja, alle må bruke meieri smørr til steking og andre ting! Melange er nemmelig kreftfremkallende, så ja. IKKE bruk det!:)

Legg igjen en kommentar

